Press "Enter" to skip to content

Applicaties voor aanraakschermen in musea

Storytelling met kaarten en objecten op aanraakschermen

Wij hebben voor verschillende musea applicaties voor aanraakschermen ontworpen. De projecten zijn uitgevoerd met partners die verantwoordelijk waren voor het ontwerp van de schermen, de productie en voor het implementeren van de applicatie, of presentatie. Aanraakschermen en multitouch-applicaties bieden de musea de mogelijkheid materiaal te laten zien los van de vaste collecties en tentoonstellingen. Het medium is bij uitstek geschikt voor een diepere blik in de collectie het overdragen van kennis rond groepen objecten. Ook kunnen de touch-schermen een mooie aanvulling op de presentatie vormen, door bijvoorbeeld van een bijzonder object allerlei facetten te tonen die in de presentatie niet getoond kunnen worden.

Multitouch tafel in Kasteel Huis Bergh. Applicaties voor aanraakschermen.
Aanraakscherm in Kasteel Huis Bergh, presentatie Galgenberg.

 

Touch schermen, of tablets, zijn niet meer de museale vernieuwing die ze enkele jaren geleden waren, maar hebben een vaste plek gekregen binnen de publieksstrategie van vele musea en erfgoedinstellingen. Daar vertellen ze samen met de collectie en de exposities het verhaal dat de instelling aan het publiek wil vertellen.

Applicaties voor aanraakschermen. Touch tafel met kaart van Kasteel Huis Bergh
Aanraakscherm met kaart van het kasteel.

Liemers Museum en Kasteel Huis Bergh

In Gelderland hebben wij onder andere voor het Kasteel Huis Bergh en het Liemers Museum presentaties ontworpen die belangrijke onderdelen van de museale collecties laten zien, maar ook de relatie tussen deze instellingen en hun omgeving. Voor de multitouch tafel in het Liemers Museum in Zevenaar zijn het vooral de oude, door landmeters getekende, kaarten van het rivierengebied, een overzicht van archeologische vondsten in het landschap, het herbarium van Frentrop en de vlindercollectie van Scholten die de relatie tussen museum en omgeving definiëren. Het zijn dan ook deze onderdelen die wij hebben verwerkt tot interactieve presentaties op de tafel die een centrale plaats in het museum heeft gekregen. De tafel in Kasteel Huis Bergh werpt een interessant licht op de omgeving van het kasteel. Speciaal voor deze tafel hebben wij een aantal esthetische en minimalistische kaarten getekend waarop speciale locaties in het landschap worden getoond. Met een aantal 3D presentaties laten we specifieke onderdelen zien, zoals de inmiddels verdwenen Galgenberg en de Motte Montferland.

Applicaties voor aanraakschermen. Touch tafel in Kasteel Huis Bergh
Aanraakscherm met presentatie van een object in de directe omgeving van het kasteel

De techniek van aanraakschermen is inmiddels niet meer weg te denken en gelukkig gestandaardiseerd, terwijl de prijzen zijn gedaald. Hiermee zijn ook de applicaties voor aanraakschermen goedkoper geworden. Daarnaast bestaat er een grote verscheidenheid aan tablets waarop interactieve presentaties even goed als op grote schermen kunnen worden aangeboden. Het maken van presentaties en het tekenen van esthetische hoogwaardige kaarten voor dergelijke tafels zijn centrale onderdelen van ons aanbod.